3 belangrijke tips hoe je jezelf het beste kunt profileren als zzp’er

door onze redactie
Het aantal zzp’ers in Nederland stijgt letterlijk met de dag en de concurrentie tussen deze zelfstandigen wordt steeds groter. Veel zzp’ers vragen zich af hoe ze zich kunnen onderscheiden van hun concurrent zonder zichzelf te veel uit de markt te prijzen en concessies te hoeven doen in het verdienmodel. In veel gevallen is de manier waarop je je als aanbieder profileert naar je doelgroep de sleutel voor succes. Als je uniek bent, kun je een aantal flinke slagen maken in de strijd om de klant.
Dit artikel in het kort:

  • De concurrentie tussen ZZP’ers wordt steeds heviger
  • Het is belangrijk om op te vallen ten opzichte van de concurrentie om een opdracht binnen te kunnen halen
  • Hierbij moet vooral gekeken worden naar de onderscheidende waarde die je als ZZP’er kunt bieden

Een goed doordachte concurrentiestrategie vormt tegenwoordig een belangrijk onderdeel van het ondernemersplan. Je zou zeggen dat deze bovenstaande stelling alleen van toepassing is op de grotere bedrijven, maar dat is in dit tijdperk zeker niet het geval. Ook de concurrentie tussen zzp’ers is in een aantal branches dusdanig groot, dat je ook als kleine zelfstandige eigenlijk niet zonder een goede concurrentiestrategie kunt. Hoewel dit zeer ingewikkeld klinkt, is dit in de praktijk zeker niet het geval. De onderstaande tips brengen je een eind op weg. 

3 tips (stappen) hoe je jezelf het beste kunt profileren als zzp’er

1. Volg de stappen die de concurrentie zet. Uiteraard moet je je onderscheiden van de concurrentie om je te kunnen profileren (hierover later in dit artikel meer) maar je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Dit is vaak ook veel te kostbaar. Leer van je “concullega's” en ontdek bijvoorbeeld hoe ze de markt benaderen, wat hun prijsstelling is, wie hun klanten zijn, hoe hun aanbod eruit ziet en welke service er geleverd wordt. Op basis van deze analyse ben je vaak uitstekend in staat om (betere) strategieën, tactieken en plannen op te stellen. 



2. “Als je alles doet, doe je eigenlijk niets voor de volledige 100%”. Het is een veelgehoorde uitdrukking van ondernemers. Deze uitdrukking berust zeker op waarheid. Je kunt jezelf wapenen tegen de sterkere en vooral grotere concurrentie door je te specialiseren. Deze niche kan gevonden worden in je aanbod, de karakteristieke eigenschappen van je doelgroep of met betrekking tot marktgebied. Je kunt dan een specifieke klant bedienen. Deze niche-marketing werkt in de praktijk vaak zeer goed. Het focussen op gerichte interesse levert in de praktijk meer op dan veel interesse. 


3. Kennis van de doelgroep en vooral diens behoeften is heel essentieel. Hiervoor is het belangrijk om zoveel mogelijk kennis op dit gebied op te doen en hierop je aanbod af te stemmen. Je kunt op basis hiervan een unieke propositie (unique selling points) creëren. Hiermee los je dus echt de problemen van je doelgroep op en biedt dit een handvat om je mee te profileren. Je kunt een doelgroep immers alleen overtuigen dat jouw aanbod de beste invulling is van een specifieke behoefte al je er zelf volledig in geloofd. Op basis hiervan kun je je offertes optimaliseren en uiteraard een beter aanbod bieden dan je concurrent en dat is zoals aangegeven uiteraard de sleutel voor succes.