Waarom je als ZZP’er niet meer zonder elevator pitch kunt

door onze redactie

Als ZZP’er ben je altijd op zoek naar mogelijkheden om je bedrijf in stand te houden of te laten groeien. Het netwerken kan hierbij van grote waarde zijn. Soms ben je hier bewust mee bezig, maar op andere momenten dienen dit soort kansen zich onverwachts aan. Hoe verkoop jij jezelf en je bedrijf? Een elevator pitch is hierbij onmisbaar als ZZP’er. Dit soort kansen krijg je immers maar één keer.
Dit artikel in het kort:

  • Een elevator pitch is eigenlijk onmisbaar als ambitieuze ZZP’er
  • Je krijgt in een kort tijdsbestek de kans om “jezelf te verkopen”
  • Het maken van een afspraak is de voornaamste doelstelling van een elevator pitch 

Een elevator pitch kun je het beste zien als een korte en krachtige presentatie van jezelf en wat jij als ZZP’er kunt betekenen voor een ander. De letterlijke vertaling van de term “elevator pitch” is “lift verkooppresentatie” De presentatie spreekt voor zich, het refereren naar de lift heeft betrekking op de tijd die je hiervoor hebt. Het geeft aan dat je in de korte tijd waarin dit “beleefdheid praatje” plaats zal vinden, jezelf moet presenteren én je toehoorder(s) moet triggeren. Als je dit in de lift zou doen (als je van beneden naar boven gaat of andersom) heb je gemiddeld zo’n twee minuten de tijd. Hou die tijd gerust aan, langer heb je niet....

Het belang van de elevator pitch

Zoals aangegeven doen er zich soms onverwachte kansen voor, waarbij je jezelf van de beste kant kunt laten zien. Als er iemand interesse toont in jou, je bedrijf en vooral wat je kunt bieden, moet je de ander snel inzicht kunnen geven in jouw toegevoegde waarde. Dit moet kort en bondig zijn met het maken van een afspraak als voornaamste doelstelling. Op dat moment kun je dieper ingaan op je aanbod. De waarde van de elevator pitch is groot, mits je weet wat je op dat moment moet zeggen. Daarom is het goed om de tekst in grote lijnen in je hoofd te hebben voor als de kansen zich voordoen. 


Hoe je een maximaal resultaat kunt halen uit jouw elevator pitch

Een goede elevator pitch geeft in een kort tijdsbestek antwoord op vragen als: wie je bent, wat je biedt, hoe je dit doet, wat je kunt toevoegen, waar je goed in bent, voor wie het interessant is en waarom. In grote lijnen moet je een issue beschrijven, de oplossing bieden en je belangrijkste Unique Selling Points (USP) benoemen in de presentatie.

Daarnaast moet de elevator pitch een weerspiegeling zijn van je drijfveren en je emoties. Laat zien dat je trots bent op je aanbod. Spreek dan ook gerust in de “ik-vorm” en laat af en toe je bedrijfsnaam vallen, zeker aan het begin en het eind want dat blijft het langste hangen in het geheugen. Uiteraard moet de korte presentatie afgestemd zijn op de toehoorders en in begrijpelijke taal worden weergegeven. Je moet je elevator pitch kunnen aanpassen op de kans die zich voordoet. Als je hiertoe in staat bent, kun je een maximaal resultaat halen uit jouw elevator pitch.