Zeg marketing en mensen denken aan gewiekste trucjes en gehaaide verleidingsstrategieën. Met effectieve marketing hebben deze foefjes niets te maken. Wil jij als zzp’er meer klanten werven, maak dan gebruik van integere marketing. Personal Branding-coach Saskia Postma legt uit hoe jij een onweerstaanbare personal brand kunt creëren door te laten zien en horen wie je bent.
Dit artikel in het kort:
- Om gedurende lange tijd succesvol te kunnen ondernemen, moet je zichtbaar zijn in de markt.
- Ga niet op Facebook en Instagram rondbazuinen hoe goed je wel niet bent.
- Maar ga na wat het conflict is waar jouw klanten mee worstelen en hoe jij dit geloofwaardig kunt oplossen.
Integere marketing is een vereiste voor continuïteit
Groeit je bedrijf lekker en is je omzet een beetje naar tevredenheid? Heb je genoeg klanten en kun je goede prijzen vragen? In de afgelopen jaren ben ik steeds weer bevestigd in mijn overtuiging dat je om succesvol te ondernemen zichtbaar moet zijn in de markt. Zolang je niet structureel iets aan marketing doet, blijf je onzichtbaar. Wil je continuïteit in je bedrijf? Dan is marketing een vereiste. En daarmee bedoel ik níet dat je verandert in een roeptoeter die op social media mensen verveelt met allerlei kijk-eens-hoe-geweldig-ik-ben-berichten. Nee, goede persoonlijke marketing en authentieke personal branding heeft een heel andere, integere insteek.
Vrijgevige marketing
Effectieve marketing heeft niets te maken met holle reclamekreten en egotripperij. Effectieve marketing is een vrijgevige handeling. Het is een kans om mensen van dienst te zijn. Marketing helpt mensen om een probleem op te lossen. Daarbij zeg je: ‘Ik zie een alternatief. Kom met me mee.’ Hoe je dit aanpakt? Bijvoorbeeld door verhalen te delen over de problemen waar jouw klanten tegenaan lopen. Je hoeft dan niet op te sommen waar je allemaal zo goed in bent. Door de verhalen over de oplossingen die jij aanbiedt, zien mensen vanzelf wat je in huis hebt.
Los een conflict op
Een conflict is het gat tussen de gewenste situatie en de huidige (ongewenste) situatie. Als jij een conflict oplost, maak je jezelf als merk relevant. Richard Branson zei hierover: ‘Vraag jezelf altijd af: is er iets wat mijn klant hevig frustreert? Als je daar achter komt moet je onderzoeken hoe je die frustratie kunt wegnemen.’ Ik heb ontdekt waar veel van mijn klanten mee in hun maag zitten. Ze zeggen: ‘Ik wil het werk doen waar ik goed in ben en waar ik mijzelf in kwijt kan. Maar het probleem dat ik niet goed onder woorden kan brengen waarin ik mij onderscheid van mijn vakgenoten.’
Een authentiek merk opbouwen
Als jij een authentiek merk wilt opbouwen, is het belangrijk dat je zichtbaar bent en je verhalen gaat delen. Als jij het verhaal over de toegevoegde waarde die jij hebt en de impactvolle projecten die jij begeleidt meer aan de buitenwereld gaat vertellen, krijg je een herkenbaar gezicht in jouw markt. En je verhoogt je marktwaarde. Met een goed en relevant verhaal maak je iets los bij je doelgroep. Daarbij is het niet alleen essentieel dat je in je verhaal kunt vertellen wat jij goed kunt maar dat je ook een visie hebt. Als je deze twee onderdelen weet te combineren, leg je de basis voor een onweerstaanbare personal brand.
Zet de eerste stap
Wil je een eerste stap zetten op weg naar je authentieke merk? Ga er even voor zitten en beantwoord deze vragen:
- Wat is het conflict waar jouw klanten mee worstelen?
- Raakt dit conflict aan dieperliggende emoties, die mensen heel graag opgelost zien?
- Wat is jouw toegevoegde waarde hierin?
- Kun jij dat conflict geloofwaardig oplossen met jouw dienst of product?
Personal Branding Stappenplan
Verder gaan? Dat kan. Mijn nieuwe website is onlangs live gegaan. Om dit te vieren heb ik een nieuw Personal Branding Stappenplan voor je gemaakt waarin je alles leert over authentieke personal branding. Je gaat ontdekken:
- Hoe je met jouw verhaal klanten aantrekt die je bedrijf verder brengen.
- Wat de geheimen van psychologische overtuigingskracht zijn.
- Met welke 3 stijlen je een overtuigend merk opbouwt.
- Hoe je laat zien dat je een expert bent.
- Hoe je laat zien waar je voor staat.
Je kunt het stappenplan aanvragen op de homepage van mijn nieuwe website. Bekijk ook het filmpje waarin ik je meer vertel.
Saskia Postma
Saskia Postma is oprichter van De Personal Branding Coach. Zij traint adviseurs om zich als merk te profileren en zo hun eigen markt te creëren. Door haar achtergrond als headhunter en marketeer heeft Saskia een scherp oog voor wat jou als ondernemer onderscheidend maakt. Interesse? Klik hier en ontvang jouw gratis Personal Branding Stappenplan.
Volg Saskia Postma op: