De 15 meest gemaakte fouten door ZZP’ers

door onze redactie

Het maken van fouten behoort tot ons dagelijks leven. Zelfs de meest ervaren ZZP’ers zullen zichzelf wel eens voor het hoofd slaan omdat ze een vergissing gemaakt hebben. Omdat we van fouten kunnen leren hebben we de 15 meest gemaakte fouten door ZZP’ers op een rijtje gezet. Het ligt namelijk niet in het karakter van de ondernemer dat ze dit zelf doen!
Dit artikel in het kort:

  • Er komen jaarlijks véél ZZP’ers bij maar er verdwijnen ook veel ZZP bedrijven door fouten en vergissingen die gemaakt worden.
  • Veel ondernemers zien te laat hun fouten in en schamen zich hiervoor.
  • Veel ondernemers lopen onnodig risico door foute inschattingen en keuzes.
  • Omdat door het leren van fouten een herhaling kan worden voorkomen.

Fouten, vergissingen, verkeerde inschattingen, tegenslagen….iedereen maakt het wel eens mee en ondernemers zijn hierin natuurlijk géén uitzonderingen. Het is dan ook géén schande want van fouten leer je. Feit is wel dat ondernemers hier niet graag mee te koop lopen. Er zal bijna géén ondernemer zijn die zijn of haar fouten via social media deelt of hierover een artikel op de website plaatst. Dat is logisch, maar het effect is wel dat we hierdoor alleen kunnen leren van de fouten die we zelf maken of zaken die we horen in een persoonlijk gesprek met een openhartige ondernemer. 

Met dit artikel proberen we je verder te helpen door een aantal veelgemaakte fouten te bespreken. Veel fouten zullen wellicht herkenbaar zijn. Als dit het geval is, doe er dan je voordeel mee. De 15 genoemde “ZZP-fouten” staan in willekeurige volgorde. 

De 15 meest gemaakte fouten door ZZP’ers 

1. Te afhankelijk zijn. Hoewel juist het onafhankelijke karakter van het ondernemerschap veel mensen aanspreekt, maken veel ZZP’ers de fout om té afhankelijk te zijn. Veel ZZP’ers zijn vaak meer afhankelijk dan ze zelf denken. Ze hebben zich te sterk verbonden aan een specifieke groep klanten, leveranciers of kanalen waar opdrachten uit gegenereerd worden. Als deze bron wegvalt, staat de ZZP’er met lege handen, vaak letterlijk. Het is goed om altijd in het rond te kijken naar (nieuwe) kansen, ook als het goed gaat. 


2. Een te groot optimisme. Ook deze fout kent twee zijden. Optimisme is erg belangrijk bij het ondernemerschap. Deze positieve instelling kan zeer bevorderlijk werken bij benadering van (potentiële) klanten. In een te groot optimisme schuilt echter een gevaar. De ZZP’er kan zichzelf teleurstellen als bepaalde resultaten niet gehaald worden, maar dat is niet het ergste. Het gevaar schuilt erin dat ZZP’er zichzelf gaan rijk rekenen en krampachtig vasthouden aan (wellicht onrealistische) verwachtingen met alle (financiële) gevolgen van dien. Eventuele investeringen worden dan misschien niet terugverdiend.


3. Te afwachtend zijn. Een goede ZZP’er stapt in een consumentenbehoefte of creëert deze. Ondernemen is vooruitzien en niet afwachten. Afwachtende ZZP’ers zijn vaak te laat. Het kan géén kwaad om als ZZP’er overwogen risico’s te nemen of te investeren. Een ZZP’er moet voorkomen dat hij of zij achter de feiten aan loopt. 


4. Blik op het heden en niet op de toekomst. Veel ZZP’ers hebben een “wie dan leeft, wie dan zorgt” instelling. Hierin schuilt een groot gevaar. In het verleden behaalde successen zijn immers géén garantie voor de toekomst. Het is dan ook goed om een spaarpotje aan te maken en deze te vullen. Hierdoor wordt een voorziening gerealiseerd voor onvoorziene omstandigheden en voor de oude dag. 


5. Te weinig de marktontwikkelingen in de gaten houden. Veel ZZP’ers leven met een “never change a winning concept” idee. Hierbij houden ze vast aan de werkwijze waardoor ze succesvol zijn geworden. In een snel veranderende markt is dit niet mogelijk. Een succesvolle ZZP’er beweegt mee en kan zich aanpassen. Het maken van een SWOT-analyse kan hierbij heel waardevol zijn.


6. Te druk zijn. Het gaat goed met een ZZP’er als hij of zij het druk heeft, zo denken veel mensen. Het woordje “te” is echter niet goed. Te druk is niet alleen slecht voor de gezondheid (een grotere kans op burn-out klachten) maar ook voor het overzicht. Het is goed om af en toe eens een stap uit het arbeidsproces te nemen en de bedrijfsvoering en de ontwikkelingen om het bedrijf heen eens rustig te bekijken. Hierdoor is er een veel kleinere kans om een gat in de markt te missen.


7. Zichzelf te interessant vinden en niet luisteren. In het enthousiasme van het ondernemerschap schuilt het gevaar dat de ZZP’er vergeet te luisteren. Door te luisteren ontvang je waardevolle informatie. Het is immers belangrijk om te weten welke behoeftes er moeten worden ingevuld en wat een behoefte of dienst voor waarde kan zijn. Een goede communicatiestructuur is belangrijk in het ondernemerschap. Hierin kan kennis delen waardevol zijn maar toegankelijkheid en loyaliteit is dat ook. 



8. Vasthouden aan een bepaalde prijsstelling. De prijsstelling is een belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering van de ZZP’er. Hierbij moet een dunne lijn bewandeld worden. De prijs moet een vertaling zijn van de waarde van de ZZP’er, maar ook aansluiten op de vraag. Deze factoren zijn bijna constant aan veranderingen onderhevig. Daarnaast veranderen ook de kosten van de ZZP’er. Op het moment dat de ZZP’er dit niet aanpast, zal dit ten koste gaan van de winst en/of de marktwaarde van de ZZP’er.


9. Geen vakwerk leveren door details over het hoofd te zien. Veel ZZP’ers doen van alles een beetje (maar doen dan eigenlijk helemaal niets 100%). De kracht van veel gespecialiseerde ZZP’ers ligt in het feit dat ze aandacht geven aan ieder detail. Hierbij kan het soms géén kwaad om specifieke werkzaamheden (buiten hun vakgebied) te delegeren aan gespecialiseerde mensen. Het is niet goed om alles maar zelf te willen doen. 


10. Géén keuzes maken. Een ZZP’er is succesvoller als hij of zij een focus heeft. Het maken van keuzes is dan ook een belangrijk onderdeel van ondernemerschap. Veel ondernemers proberen dit te voorkomen door….juist zo min mogelijk keuzes te maken. Er wordt zelfs géén keuze gemaakt voor een specifieke doelgroep.  


11. Niet onderscheidend zijn. Veel ZZP’ers volgen het voorbeeld van anderen. Dit lijkt een veilige keuze maar hiermee wordt de onderscheidende factor wel kleiner gemaakt. Hierdoor zal de ZZP’er minder opvallen en de kracht van exclusiviteit aan zich voorbij laten gaan. Een succesvolle concurrent kopiëren is eenvoudig maar geen weg naar succes.  


12. Het bedrijf vanuit een eigen visie bekijken. Veel ZZP’er s vinden dat ze een top bedrijf hebben en zien geen belemmeringen om een goed belegde boterham te verdienen. De vraag is echter of de doelgroep er ook zo over denkt. Het is goed om rekening te houden met die doelgroep en vooral met de wensen van die specifieke groep mensen. ZZP’ers die daar op inspelen zijn succesvoller. 


13. Te snel willen. Een ondernemer is vaak ongeduldig en wil binnen een kort tijdsbestek, heel veel scoren. Hier schuilt wel een gevaar in. De kans is dat de ondernemer vastloopt in processen omdat de dollartekens het rationele nadenken in de weg staan. Er is hierbij géén ruimte voor een eventuele plan B. Daarnaast is er het gevaar dat de ZZP’er een opdracht te snel wil afronden om een nieuwe opdracht te kunnen starten en de factuur te kunnen schrijven. Het afraffelen van werk kan succes in de weg staan. 


14. Een prijs winnen. Een prijs winnen voor je verdiensten is erg leuk, maar geen onderdeel van een business model. Het gevaar is dat je in slaap kunt sussen en niet meer open staat voor enige verandering en zelfreflectie. Succesvol zijn is leuk, maar pas op het kostenplaatje dat eraan hangt. 


15. Geen plezier hebben in het werk. Het ondernemerschap geeft veel ZZP’ers een enorme vrijheid, maar ook een grote druk. Er kan niemand verantwoordelijk gehouden worden voor het eventuele falen, maar aan de andere kant kan ook niemand een behaald succes claimen. Veel ZZP’ers zijn bereid om heel hard te werken om een succes te realiseren en vergeten om successen te vieren. Hierdoor gaat het plezier in het werk nog wel eens verloren en dat is nu nét dé belangrijkste drijfveer van de ZZP’er.