De 9 grootste fouten die je kunt maken bij presentaties

door onze redactie

Het geven van een presentatie kan dé mogelijkheid zijn je product of dienst aan te bieden, mits deze goed is. De kracht van je boodschap ligt vaak in de wijze van presenteren. Het is immers de muziek die de toon maakt. Helaas worden hierin vaak kansen gemist. In dit artikel een overzicht van de 9 grootste fouten die je kunt maken bij presentaties.
Dit artikel in het kort:

  • De kracht van je boodschap ligt vaak in de wijze van presenteren. 
  • Veel kansen worden gemist door “fouten” in het presenteren van het aanbod.
  • Je hebt als ondernemer zelf in de hand of de presentatie zal eindigen met applaus of passiviteit. 

In onze huidige dynamische samenleving spelen factoren als tijd en geld een grote rol. Als je een moment krijgt om een potentiële doelgroep te overtuigen van de toegevoegde waarde van je aanbod, moet je die pakken. Als je dit kunt doen door middel van een presentatie is dit een mooie kans, maar zul je moeten voorkomen dat je de onderstaande grote (veelgemaakte) fouten maakt!   

Voorkom deze 9 grote fouten bij je presentatie

1. De grootste fout die je kunt maken is door je excuses aan te bieden (om je in te dekken). Als jij direct aan je luisteraar aangeeft dat “iets in de techniek niet naar behoren werkt”, “je niet zo goed Engels spreekt” of “je je door omstandigheden niet zo goed hebt kunnen voorbereiden”, gaat de luisteraar hier juist op letten en verliest de presentatie direct veel kracht. 


2. Het niet beseffen dat iedere presentatie een verkooppresentatie is. Je beoogt immers een doel met de presentatie. Dit wordt ook wel framing genoemd, een techniek waarbij het accent gelegd op een aantal belangrijke elementen die volgens de verzender van de boodschap goed onder de aandacht moeten komen bij de ontvanger. Hierbij is er sprake van sturing van het interpretatievermogen.


3. Het niet duidelijk overbrengen van je doel. Het publiek moet aan het eind van de presentatie duidelijk weten wat jouw “call-to-action” is. Het verschil tussen applaus of passiviteit.


4. Geen kennis van de doelgroep. Alleen als je weet wat de behoeftes zijn van je doelgroep kun je hierop inspelen en de toegevoegde waarde van het aanbod ook daadwerkelijk laten zien. 



5. Spreek de taal van de doelgroep om deze te kunnen bereiken. Jouw luisteraar zit niet te wachten op een lange en wollige presentatie waarin veel woorden verwerkt zitten, maar weinig gezegd wordt. 


6. Er zelf niet van overtuigd zijn dat jij het beste alternatief kan bieden voor je doelgroep. Dit allerbeste alternatief, moet jouw product of dienst zijn. Je moet voor 100% achter jouw aanbod staan om vol overtuiging te kunnen presenteren. 


7. Verkeerde aanspreekvorm of het onvoldoende gebruiken hiervan. Voorkom dat je in je presentatie te vaak over jezelf spreekt, maar spreek je luisteraar aan. Dat is de decision maker.


8. Van je presentatie een voorleesbeurt maken. Zorg voor een dynamisch geheel waarin je de bezoeker aan je kan binden. De manier hoe je het zegt is minstens net zo belangrijk als de inhoud van de presentatie. Veel presentatoren maken de fout om de tekst van de PowerPoint presentatie letterlijk voor te lezen (na te synchroniseren). Hierin is het belangrijk dat je vooral jezelf blijft en géén imitatie wordt van een ander.


9. Een verkeerde opbouw van je presentatie. Veel mensen onthouden vaak alleen het begin en het eind van een presentatie. Hierbij speelt het primacy effect (alles wat vooraan staat wordt als belangrijk ervaren) en recency effect (het laatste gedeelte onthouden we beter) een rol. Het is dan ook zeker belangrijk om hier rekening mee te houden bij het presenteren. Die eerste en laatste indruk zijn belangrijk bij het beïnvloeden van het menselijk brein, daar moet jij op inspelen.