De (verrassende) overeenkomst tussen presenteren en vreemdgaan

door Norbert Netten

We noemen het ‘spreken in het openbaar’ maar sta je er wel bij stil dat bijna alle presentaties aan bekenden worden gegeven? Insider Norbert Netten over de verrassende overeenkomst én het verschil tussen vreemdgaan en presenteren.
Dit artikel in het kort:

  • 99 procent van alle presentaties geef je aan bekenden.
  • De manier waarop zij jou kennen, is doorslaggevend voor wat ze van je willen aannemen.
  • Wil je een duurzame samenwerking creëren, dan is het zaak om je presentatie daar op af te stemmen. 
  • Daarbij zijn vijf vaardigheden cruciaal.

‘Openbaar’ gaat meestal niet op

Presenteren wordt ook wel ‘spreken in het openbaar’ genoemd. Dat is een vreemde omschrijving. Het woord ‘openbaar’ suggereert een omstandigheid die voor slechts één procent van alle presentaties op gaat; namelijk dat er een groep grotendeels onbekende mensen bijeen is in een voor iedereen toegankelijke ruimte. Denk aan een lezing op een congres of een productpresentatie op een beurs.

Vreemdgaan met bekenden

Met het woord ‘vreemdgaan’ is iets vergelijkbaars aan de hand. Natuurlijk, het gebeurt maar al te vaak dat mensen vreemdgaan met onbekenden maar nog vaker is de spreekwoordelijke buurvrouw- of man er bij betrokken, in elk geval iemand die niet bepaald onbekend genoemd kan worden. Eigenlijk past het hele woord vreemdgaan niet goed bij wat ermee omschreven wordt. ‘Bekendgaan’ zou beter zijn. 

De meeste deelnemers kennen elkaar

Het gros van alle presentaties voldoet evenmin aan de omschrijving die we daarvoor gebruiken: spreken in het openbaar. Ze vinden immers plaats in de beslotenheid van een vergaderruimte of een vertrek waar mensen bijeen zijn die met elkaar samenwerken. De sfeer is collegiaal, de meeste deelnemers kennen elkaar. Exit spreken in het openbaar! Waarom is het nu belangrijk om hier bij stil te staan?


Eerste indruk en ervaring 

Wanneer je een presentatie geeft aan collega’s of zakelijke relaties gelden andere criteria dan wanneer je een verhaal houdt voor mensen die jou voor het eerst meemaken. Het verschil wordt bepaald door de indruk die je maakt op onbekenden en op mensen die jou al langer kennen. Vergelijk het met een minnares (of minnaar) en je partner. Bij de minnares kun je jezelf beter voordoen dan je bent. Zij kent je immers niet goed en als je jezelf goed weet te verkopen, trapt ze daar waarschijnlijk in. Bij je partner krijg je dat niet voor elkaar. Zij prikt daar doorheen omdat ze weet hoe je echt in elkaar steekt. 

Vreemdgaan met jezelf

Wanneer je jezelf beter voordoet dan je bent, dan is dat eigenlijk ook een vorm van vreemdgaan. Je doet namelijk alsof je eigenschappen hebt die je niet bezit. In zeker zin acteer je, doe je alsof je iemand anders bent. Dat is een soort van vreemdgaan, maar dan met jezelf. 

Verleiden werkt alleen op korte termijn

Presenteren wordt te vaak gezien als de kunst anderen te verleiden. Vergeet niet dat deze strategie alleen op de korte termijn werkt. Wil je een duurzame samenwerking creëren, dan is het zaak om je presentatie daar op af te stemmen. Naarmate je elkaar langer kent, worden openheid en eerlijkheid belangrijker. Net als in een duurzame partnerrelatie vormen zij de basis voor vertrouwen. Ga je voor duurzame samenwerking, dan zijn de volgende presentatievaardigheden belangrijk:

  • Goed om kunnen gaan met vaak grote verschillen in belangen en visie.
  • Probleemoplossend kunnen denken en handelen.
  • Een sfeer van betrokkenheid, vertrouwen en openheid creëren.
  • Kunnen afstemmen met mensen die anders denken en voelen dan jij
  • Denken in dialoog in plaats van in (polariserende) discussie.

Norbert Netten

Norbert Netten geeft sinds 1990 training en coaching op het gebied van presenteren, leiderschap en samenwerken. De essentie van zijn werk is professionals te ondersteunen om vanuit authenticiteit krachten te bundelen en samen meer voor elkaar te krijgen. Opdrachtgevers zijn grote organisaties als ING, KPN, KLM en veel mkb-bedrijven.

Volg Norbert Netten op: