KVK lanceert advieslijn voor zelfstandigen

door Marjan van Noort | FNV Zelfstandigen

De Kamer van Koophandel opent een adviesdienst waar ondernemers kosteloos terecht kunnen met allerlei vragen rond hun bedrijfsvoering. Achter het nummer 0800 2117 zit een team van deskundige adviseurs klaar om ook complexe ondernemersvragen te beantwoorden. Uit onderzoek van de KVK en MWM2 blijkt dat veel ondernemers lang aarzelen alvorens advies in te winnen.
Dit artikel in het kort:

  • Uit onderzoek van de KVK blijkt dat veel ondernemers lang met vragen rond hun bedrijf blijven rondlopen. 
  • Dit heeft diverse oorzaken: vaak weten ondernemers ook niet goed waar ze terecht kunnen met hun vragen.
  • Daarom opent de KVK 0800 2117, een telefonische adviesdienst waar ondernemers ook ingewikkelde kwesties aan kunnen voorleggen. Gratis.

Geen advies vragen

Ruim de helft van de ondernemers in Nederland vraagt geen advies bij vraagstukken rondom hun onderneming, blijkt uit onderzoek van de KVK in samenwerking met onderzoekbureau MWM2. De ondernemers nemen zich wel voor in de toekomst hulp te vragen maar ze schuiven het voor zich uit, denken de kwestie zelf op te kunnen lossen of zijn simpelweg te druk. Opvallend is dat 38 procent van de ondernemers aangeeft niet goed te weten waar ze terecht kunnen met inhoudelijke vragen rondom hun onderneming. Rond blijven lopen met onbeantwoorde vragen leidt bij ruim vier op de tien ondernemers tot serieuze gevolgen: kansen blijven liggen (43 procent), groei stagneert (41 procent) en 26 procent krijgt last van stress of andere lichamelijke klachten.

Landelijk adviesnummer

De uitkomsten van het onderzoek zijn voor de KVK aanleiding om een landelijk adviesnummer te lanceren voor ondernemersvragen. Claudia Zuiderwijk, bestuursvoorzitter van de KVK: ‘Wij hebben een schat aan informatie en volop deskundige adviseurs om ondernemend Nederland te helpen groeien maar, we merken dat ondernemers zelf niet snel aan de bel trekken. Daarom is er vanaf nu een speciaal telefoonnummer om de drempel te verlagen. De vragen en antwoorden publiceren we op onze website en via social media zodat andere ondernemers er hun voordeel mee kunnen doen en zelf uitgedaagd worden om zelf een ondernemersvraag te stellen.’

Hoe kom ik aan klanten?


Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim achthonderd ondernemers, zowel zzp’ers als mkb’ers die in diverse branches werkzaam zijn. 88 procent van alle ondernemers loopt rond met vraagstukken,  Onder zzp’ers is de meest gestelde vraag: ‘Hoe kom ik aan klanten?’ Ondernemers in het mkb worstelen vooral met thema’s als bedrijfsoverdracht en het vinden van goed personeel. Daarnaast lopen ondernemers rond met vragen over het inzetten van social media, het vinden van relevante informatie over wet- en regelgeving en hoe je moet omgaan met aansprakelijkheid.

Advies van andere ondernemers

Een derde van de ondernemers geeft aan dat het vraagstuk waar ze op dit moment mee rondlopen hen veel zorgen baart. En 41 procent heeft het gevoel er alleen voor te staan bij vraagstukken rondom hun onderneming. Ondernemers die wel advies proberen te vinden, zoeken het vaak dicht bij huis. Ze kloppen vooral aan bij andere ondernemers (45 procent), de boekhouder/accountant (33 procent), een adviseur (31 procent) of familie en vrienden (25 procent). 37 procent gaat online zelf op zoek. Opvallend is dat 73 procent aangeeft na het stellen de hulpvraag niet (21 procent) of slechts gedeeltelijk (52 procent) geholpen te zijn. 

Campagne

Vanaf 19 augustus vraagt de KVK gedurende drie weken aandacht voor het landelijk adviesnummer voor ondernemersvragen. Op social media verschijnen updates en wordt er door het adviesteam live verslag gedaan. Ook na 9 september blijft de advieslijn van de KVK gewoon bestaan. Het nummer nogmaals is 0800 2117.

FNV Zelfstandigen

Marjan van Noort is voorzitter van FNV Zelfstandigen, binnen de FNV de sector voor zelfstandig ondernemers. We behartigen al bijna 20 jaar succesvol de belangen van zelfstandig professionals in de polder en politiek Den Haag. Daarnaast bieden we zzp’ers hulp en ondersteuning aan zoals advies, rechtsbijstand, hulp bij incassoproblemen, kortingen op verzekeringen en een inspirerend netwerk.

Volg FNV Zelfstandigen op: