Personal branding: profileer jezelf als authentiek merk

door Saskia Postma

Als zzp’er moet je steeds opnieuw je opdrachtgevers zien te overtuigen van je kwaliteiten en talenten. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door je aan te passen of door werkelijk te laten zien wie je bent en wat je doet? Insider Saskia Postma vertelt hoe je de meest uitdagende opdrachten kunt verwerven wanneer je jezelf als authentiek merk durft te profileren.
Dit artikel in het kort:

  • Voor veel opdrachtgevers is het lastig om al te veelzijdige zelfstandigen aan te nemen.
  • Zzp’ers met diverse talenten vissen daardoor vaak achter het net. 
  • Laat je niet in een te krap hokje duwen maar laat zien wie je bent en profileer jezelf als authentiek merk. 

Typische generalist

‘Ik ben echt zo’n typische generalist die heel veel dingen leuk vind. En ik kan ook veel. Maar daar word ik de laatste tijd behoorlijk onzeker van. Want ze kunnen mij niet in een hokje stoppen.’ 

Een tijdje geleden zat Olivier, een kennis van mij, vol frustratie bij mij aan de keukentafel. Telkens als er leuke opdrachten te vergeven waren, viste hij achter het net. ‘Doodvermoeiend vind ik dat allemaal,’ mopperde hij. ‘Waarom willen mensen overal een etiketje opplakken? Ik wil helemaal niet in een hokje!’ 

Toegevoegde waarde

Ben jij ook zo’n veelzijdig type? Dan herken je vast de ergernis over mensen die niet snappen wat jouw toegevoegde waarde is omdat ze je niet in een hokje kunnen plaatsen. Omdat ik jarenlang ook iemand was met een ‘onlogisch profiel’, kan ik Olivier helemaal begrijpen in zijn frustratie. Ik heb het ook meegemaakt: juist om die reden heb ik een grote affiniteit met personal branding ontwikkeld.

Hokje met keurig omschreven werkzaamheden

Dat ik als headhunter interesse had in loopbaancoaching, daar konden mensen wel een logisch verband in zien. Maar men wist meestal niet goed raad met het feit dat ik daarnaast veel ervaring had met marketing en me daar ook graag mee bezighield. Bij een functie hoort vaak een hokje waarin alle werkzaamheden keurig staan omschreven. En als je niet in dat hokje past, wordt het een lastig verhaal. Dan word je links en rechts gepasseerd door mensen die wél een helder verhaal hebben.  

Een schaap met vijf poten


Dit verschijnsel maakt je onzeker. Je krijgt de neiging om je aan te passen. Alleen ga je jezelf dan in allerlei bochten wringen waardoor je het tegendeel bereikt van wat je beoogt: je komt allesbehalve krachtiger over. Het kan gelukkig ook anders. Heel simpel: je laat je niet meer in een hokje duwen, je bouwt je eigen hokje. Niet zomaar een hokje maar een speciaal hokje, met gekke hoekjes, onverwachte plekjes en een verhoogd plafonnetje. Een hokje voor een type zoals jij, een schaap met vijf poten. 

‘Onmogelijke’ opdracht

Een voorbeeld uit de praktijk. Tijdens mijn interimperiode kreeg ik van een middelgrote accountantsorganisatie een ‘onmogelijke’ opdracht. Ik moest het opleidingsbeleid vormgeven, de arbeidsmarktcommunicatie en het recruitmentbeleid opzetten, het management development-beleid ontwikkelen (waarin en passant ook de opvolging van twee van de drie vennoten aan de orde moest komen) en een senior hrm-adviseur werven om mij op te volgen. Kortom, echt iets voor mij. 

Artikel over talentmanagement

Ik kwam in beeld voor deze opdracht omdat ik een artikel had geschreven over talentmanagement. Dit had ik in mijn netwerk verspreid en via een contact kwam ik bij de accountants aan tafel. Dankzij het artikel werd ik gezien als iemand die de benodigde expertise in huis had. Niet helemaal ten onrechte maar, eerlijk gezegd had ik lang niet zoveel ervaring als vele gespecialiseerde MD- en opleidingsadviseurs. Sterker nog, als ik zou hebben gereageerd op de vacature van een bureau was ik waarschijnlijk niet eens voor een kop koffie uitgenodigd. Maar nu hoefde ik mijn netwerkcontact niet te overtuigen van mijn deskundigheid. Het artikel sprak voor zich en al na twee inspirerende gesprekken kon ik van start.  

Personal branding vergt durf

Ook jij kunt dit soort mogelijkheden creëren. Hoe? Door jezelf als authentiek merk te profileren. 

Je hoeft jezelf dan niet meer in een hokje te persen dat te krap voelt. Integendeel, je kunt je talenten volop botvieren en doen waar je goed in bent. Voorwaarde is wel dat je focus aanbrengt en je vaardigheden en ervaring in een goed en logisch verhaal verpakt. Krachtige personal branding vergt durf, de durf om jezelf te laten zien zoals je bent. Daarbij is het belangrijk om jouw bagage zo te verpakken dat het voor een ander direct duidelijk is wat je te bieden hebt. En trouwens, Olivier heeft mijn tips opgevolgd. Hij kwam laatst langs met een flesje wijn.

Saskia Postma

Saskia Postma is oprichter van De Personal Branding Coach. Zij traint adviseurs om zich als merk te profileren en zo hun eigen markt te creëren. Door haar achtergrond als headhunter en marketeer heeft Saskia een scherp oog voor wat jou als ondernemer onderscheidend maakt. Interesse? Klik hier en ontvang jouw gratis Personal Branding Stappenplan.

Volg Saskia Postma op: