Presenteren is verbinden

door Norbert Netten

Weleens een workshop over presenteren gevolgd? Grote kans dat je daar hebt geleerd hoe je een sterk verhaal moet houden waar geen speld is tussen te krijgen. Vergeet die vaardigheid, betoogt onze presentatie-insider Norbert Netten. Bij het geven van presentaties draait het niet om ‘zenden’ maar om het creëren van verbinding.
Dit artikel in het kort:

  • 99 procent van alle cursussen over presenteren leert de deelnemers hoe ze een sterke monoloog kunnen houden.
  • Maar het doel van vrijwel alle presentaties die dagelijks in organisaties worden gegeven is uitwisseling, afstemming en met elkaar verder komen.
  • Een monoloog waar geen speld is tussen te krijgen, is daarvoor niet geschikt.
  • Het gaat om de kwaliteit van de verbinding die jij weet te creëren; dát bepaalt jouw overtuigingskracht.

Presentator van spelletjesprogramma

Ik neem je even mee naar 1988 toen op het Mediapark in Hilversum de opnamen plaatsvonden van De DD-Show, een spelletjesprogramma van de TROS. Via een grappige omweg waar ik je graag later nog eens over vertel, was ik presentator van dat programma geworden. Het eerste jaar keken er gemiddeld achthonderdduizend mensen naar. Op straat werd ik vaak herkend: ‘Hé mister DD-Show!’ Ik lachte altijd terug. Wat niemand zag, was dat achter die lach soms grote onzekerheid lag. 

Presenteren is verbinden!

In de afgelopen dertig jaar heb ik me als coach en trainer beziggehouden met persoonlijke presentatie en met leiderschap en samenwerken. Jarenlang heb ik deze onderdelen als aparte vaardigheden beschouwd, alsof ze niet met elkaar verbonden waren. Dat klopt niet, weet ik inmiddels. Jezelf presenteren of een presentatie geven heeft alles te maken met leidinggeven en samenwerken, met het verbinden van mensen, met het mobiliseren van krachten, juist ook wanneer je als zzp-er in opdracht van een organisatie werkt. Presenteren gaat om anderen meekrijgen en dat lukt maar zeer beperkt met een monoloog die zo sterk is dat er geen speld is tussen te krijgen. Het vraagt om authentieke en krachtige mensen die betrokkenheid, uitwisseling en een dialoog creëren, ook of misschien wel juist door hun persoonlijke presentatie.  

Monoloog is niet geschikt


99 procent van alle cursussen en lesprogramma’s over presenteren leert de deelnemers hoe ze een sterke monoloog kunnen houden. Heel handig bij het geven van lezingen of als je een pitch moet houden maar, hoe vaak doe je dat? Vrijwel alle presentaties die dagelijks in organisaties worden gegeven, vinden plaats tijdens overleg. Het zijn Small en Medium Room presentaties met als doel om uit te wisselen, af te stemmen en met elkaar verder te komen. De monoloog is daarvoor niet geschikt. Als iemand te veel staat te zenden, haken mensen af. Wat werkt dan wel?

De kracht van verbinden

Bij de integratie van (persoonlijk) leiderschap, samenwerken en presenteren is de kern de manier waarop je verbinding creëert. Dat doe je in vier dimensies:

  1. De verbinding met jezelf.
    Door: innerlijke rust, zelfvertrouwen en je natuurlijke stem. Wordt door anderen ervaren als: authentiek, geeft vertrouwen.
  2. De verbinding met wat je zegt en hoe je dat doet.
    Door: met je houding en stem voel- en hoorbaar te maken dat het belangrijk is wat je zegt en door de structuur en taal waarmee je de inhoud presenteert.
    Levert op: geloofwaardigheid
  3. De verbinding met anderen.
    Door: contact te maken en houden. Anderen het gevoel te geven dat je respect hebt voor wie zij zijn.
    Levert op: bereidheid.
  4. De verbindingen van wat je voorstelt met wat dat betekent voor anderen.
    Door: belangen bespreekbaar te maken en oplossingen te zoeken die voor alle betrokkenen acceptabel zijn.
    Levert op: instemming.

Vertrouwen, geloofwaardigheid, bereidheid en instemming. Dat zijn de vier voorwaarden om op een duurzame en effectieve manier in organisaties krachten te bundelen.

Norbert Netten

Norbert Netten geeft sinds 1990 training en coaching op het gebied van presenteren, leiderschap en samenwerken. De essentie van zijn werk is professionals te ondersteunen om vanuit authenticiteit krachten te bundelen en samen meer voor elkaar te krijgen. Opdrachtgevers zijn grote organisaties als ING, KPN, KLM en veel mkb-bedrijven.

Volg Norbert Netten op: