PSD2, Kans of bedreiging voor de ZZP’er?

door onze redactie

Er ging een jaar van hevig debat aan vooraf, maar uiteindelijk is de nieuwe Europese betaalrichtlijn Payment Services Directive 2 (PSD2) er nu ook in Nederland doorheen. De regel heeft vooral betrekking op de mogelijkheden van fintech bedrijven. Is PSD2 een kans of bedreiging voor ZZP’ers? Vorm je oordeel.
Dit artikel in het kort:

  • De nieuwe Europese betaal richtlijn PSD2 nu ook in Nederland van kracht
  • Regel geeft fintech bedrijven meer vrijheid in het aanbieden van specifieke financiële diensten
  • De fintech bedrijven moeten zich houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming 
  • Er komt een uitbreiding van de Nederlandse betaalmarkt, maar gemak hoeft niet altijd voordelig te zijn.

PSD2 is een richtlijn met als doelstelling om het gesloten Europese bankenlandschap (waarin enkele grote banken de markt beheersen) open te breken. De regels schrijven voor dat banken gratis toegang moeten geven tot betaalgegevens van particulieren. 

Wat houdt PSD2 in?

De regel is ingesteld om meer beweging te krijgen in het betalingsverkeer. De Europese Commissie is van mening dat een gebrek aan concurrentie de innovatie remt en wil hier meer ruimte voor geven. Fintech Bedrijven kunnen een vergunning aanvragen om rechtstreeks namens de klant betalingen te kunnen doen van diens rekening. Deze constructie is vergelijkbaar met iDeal zoals we dat nu kennen, maar dan zonder tussenkomst van banken.

Daarnaast kunnen bedrijven toegang krijgen tot betaalinformatie van klanten om specifieke diensten te kunnen aanbieden. Bij deze diensten kan gedacht worden aan apps die helpen bij het opstellen van facturen, spaar advies geven of een inzicht verstrekken over al je uitgaven op verschillende bankrekeningen. Fintech aanbieders kunnen deze moderne mogelijkheden tegen een aantrekkelijke korting aanbieden. 


PSD2 en privacy

Uiteraard is de privacy factor de grootste zorg op dit gebied. Klanten moeten uiteraard toestemming geven voor deze diensten en hebben zelf de keuze om gebruik ervan te maken. Deze toestemming blijft 90 dagen van kracht. Big tech bedrijven (Google, Facebook, Amazon) zullen ongetwijfeld veel interesse hebben in deze gegevens en worden niet voor niets gezien als “data grazers”. Een periode van 90 dagen is ruim voldoende om kostbare informatie te verzamelen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wacht in dit opzicht een behoorlijke uitdaging. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) controleert of de nieuwe aanbieders zich aan de regels houden. 

PSD2, kans of bedreiging voor de ZZP’er?

Feit is dat er veel gaat veranderen op de Nederlandse betaalmarkt. Er zullen meer mogelijkheden komen. Dit gemak heeft niet altijd voordelen. Er zijn diverse argumenten om er minder bij mee te zijn, naast het feit dat de kosten voor betaaltransacties niet meer aan de klant doorberekend mogen worden. Het schept immers ook meer mogelijkheden voor digitale criminaliteit. Daarnaast kan een grotere beschikbaarheid ook veel misverstanden veroorzaken. Je opdrachtgevers kunnen naar deze nieuwe methoden vragen. De praktijk zal uitwijzen of we deze stap als kans of bedreiging moeten zien.