Als je regelmatig naar de radio luistert, merk je dat vooral een bank als Knab zich enorm aan het profileren is als een bank die een zeer aantrekkelijk pakket aanbiedt voor zzp’ers. Er gaat geen dag voorbij zonder dat je de radioreclame van Knab voorbij hoort komen. Blijkbaar boekt de bank hier succes mee, de zakelijke rekening van Knab is zeer populair bij zzp’ers.
De meeste banken bieden een financieel pakket aan dat speciaal ingericht is voor zelfstandigen. Welk pakket het beste is, is eigenlijk per situatie afhankelijk. Het is zeer verstandig om het aanbod van de diverse banken te vergelijken en af te wegen welk aanbod het beste bij je past. Hierbij is het van belang om niet alleen naar de huidige situatie te kijken, maar ook je toekomstplannen in je overweging mee te nemen.
Daarnaast moet je goed rekening houden met de vast kosten van de rekening. In veel gevallen probeert een bank je te verleiden met een aantrekkelijk opstarttarief, maar camoufleren hiermee een hogere prijs als je langer van hun diensten gebruik maakt.
Zakelijke rekening van Knab groeit in marktaandeel
ZZP Inside is een onafhankelijke site. In onze berichtgeving zullen we nooit een mening geven en ons berusten op feiten. Eén van deze feiten is dat een bank als Knab steeds meer op de voorgrond treedt. Blijkbaar met succes, volgens een onderzoek van ZZP Barometer is Knab de populairste bank onder zzp’ers om zakelijk te bankieren.
Niet minder dan een kwart van de zzp’ers (28%) heeft zijn of haar financiële huishouding ondergebracht bij de jonge bank. De afgelopen vier jaar hebben veel zzp’ers de overstap gemaakt van grotere banken (als Rabobank, ING en ABN AMRO) naar Knab. Hiermee is Knab de populairste bank onder zzp’ers.
Het gemak van het overstappen naar een andere bank
Volgens eigen zegge onderscheidt Knab zich door een combinatie van lage kosten, een gebruiksvriendelijke manier van volledig online bankieren en de kwaliteit van de serviceverlening.
Door de overstapservice die de gezamenlijke banken aanbieden is het overstappen van de ene naar de andere bank veel eenvoudiger geworden. Steeds meer zzp’ers zijn bekend met deze service. Bijna driekwart van de zzp’ers geeft aan dat ze op de hoogte zijn van deze service. De meeste van deze zzp’ers geven aan vertrouwen te hebben in deze dienst. Slechts 10% is sceptisch.
Deze cijfers verklaren de verschuiving in de financiële markt voor zzp’ers. De zzp’er is tegenwoordig veel beter in staat om een vergelijking te maken en staat open voor een verandering in financiële partner. De overstapservice verlaagt immers de drempel bij het maken van deze keuze. Veel zzp’ers zijn zich aan het oriënteren en beraden zich over het maken van een overstap. Het percentage zzp’ers die van plan zijn om in de toekomst trouw te blijven aan hun huidige bank ligt op de 20%. Wellicht zal dit percentage veranderen als deze mensen meer naar de radio zouden luisteren.